vrijdag 24 mei 2013


VERVOLG VAN 02-05-2013 tot 17-05-2013


02-05-2013 Saran - (Meung-sur-Loire) Beaugency 43.9km

Om 05h30 opgestaan. Ontbijt en om 6h30 weg. Aanvankelijk mist maar al snel kwam de zon door het wolkendek piepen. Daar het gisteren regende dan maar deze morgen Orleans gaan bezichtigen. Rond 08h00 in het centrum. Om 09h20 na bezoek van het centrum richting Meung-sur-loire. GR 3 volgen langs de oever van de Loire. Kastelen aan de lopende band. Na dat er een hond een tiental kilometer mee met mij heeft meegelopen heeft een mevrouw via een telefoonnummer die hij aan had, de eigenaar kunnen verwittigen. Aangekomen in Meung-Sur-Loire naar toeristenbureau. Consternatie! opvang voor pelgrims gesloten. de verantwoordelijken zijn in verlengd weekend. Dus dan maar tien kilometer verder stappen tot in Beaugency. Hopelijk kom ik dit niet te vaak tegen, ander ben ik binnen vijf weken in Ronse!

03-05-2013 Beaugency - Blois 36.4km

Daar er vandaag geen slaapplaats is tussen Beaugency en Blois moet ik 36.4km stappen. In Beagency GR 3 langs de loire gevolgd. Opnieuw prachtige kastelen gezien. Waterpeil van de Loire is zeer laag. In Blois heb ik een jeugdherberg gevonden. Goedkoop maar juist het hoognodige. 's Morgens fris maar in de namiddag mooi weer. Om 19h00 eten in het restaurant van de jeugdherberg. zelfbediening! Er waren ook mensen van een zangkoor in de jeugdherberg.

04-05-2013 Blois - Chaumont sur Loire (?)

Eindelijk! Opstaan met een straalblauwe hemel, geen wolkje in de lucht. Na drie dagen langs de loire te hebben gestapt stuurt mijn wandelgids me terug naar bossen en landelijke omgeving. Om 13h00 in Chaumont. Juist op tijd om het toeristen bureau nog open te vinden. Slaapplaats gevonden, douche genomen en naar het kasteel voor een stempel. Voor een bezoek aan het kasteel € 12.50. Dan maar rechtover op een terras een pintje gedronken. De uitbaters van deze zaak vinden de prijs overdreven voor wat het maar is!

05-05-2013 Chaumont sur loire - Amboise 24.7km

Vroeg gestart ( 06h10) en om 11h20 reeds in Amboise waar Mick Jagger (Rolling Stones) een kasteel bezit. Bezoek aan de stad waar een prachtig kasteel en twee kerken zijn. St.-Florintin voor de armen en St.-Denis voor de rijken. Veel Engelse toeristen.

06-05-2013 Amboise - Tours. 29.4km

Om 05h30 weg! Kon niet meer slapen. Dan maar opstaan en op weg. Laatste dag langs de Loire. Morgen verlaat ik de machtige rivier. In Tours aangekomen eerst de kathedraal bezocht, vandaar naar de basiliek St.-Marten waar ik overnacht bij de "Zusters Benedictijnen". Avondeten en ontbijt alles voor € 24. Tijdens het stappen ben ik veel Loire wijnkelders voorbijgegaan waar men kan proeven en kopen. Daar mij rugzak al zwaar genoeg is heb ik geen wijn aangekocht. Wasje gedaan en nog even de stad gaan bezichtigen.

07-05-2013 Tours -  (Montbazon) Sorigny 25.4km

Na de mis en ontbijt bij de zusters benedictijnen om 08h20 vertrokken. In Montbazon aangekomen is het goedkoop hotel waar ik wou overnachten al twee jaar enkel nog restaurant. Een lid van de plaatselijke Compostellagenootschap die toevallig met zijn wagen voorbij reed stopte en gaf mij de raad om door te gaan tot Sorigny. Voor € 47. Avondeten en ontbijt inbegrepen. Terug langs GR route gestapt. Het valt op dat vanuit Tours ook al een aanduiding is voor de pelgrims (schelp)

08-05-2013 Sorigny - St.-Maure de Tourraine 22.4km

Kleine tocht vandaag. Veel Nederlands pelgrims met de fiets op weg naar St.;- Jean-Pieds de port en zo verder naar Compostella. Een fikse regenbui op mijn donder juist voor het binnenkomen. In st.-Maure. 's namiddags terug zon. Vandaag 08 mei ook in Frankrijk feestdag, dus alles dicht. Het moment om wat papierwerk te doen en zo liban wat werk te geven voor de blog!

09-05-2013 St.-Maure de Tourainne - Dange St.-Romain 24.9km

De streek wordt bergachtiger, stijgen en dalen. Langs het dorpje Maillé gegaan waar de nazi's tijdens de tweede wereldoorlog 123 mensen hebben opgesloten in een kerk en deze in brand hebben gestoken. Nog steeds zwaar bewolkt maar vandaag geen regen.

10-05-2013 Dange St.- Romain - Naintré 26.7km

Fris deze morgen! Langs GR en pelgrimsroute naar Chatellerault. Daar aangekomen, regen en naar de kerk St.-Jaques waar een mooi beeld staat van de heilige in kwestie. Daarna langs paden en veldwegen naar Naintre waar een opvang is voor pelgrims met een keuken en een douche voor € 14.00. Eten klaargemaakt, douche genomen en daarna wat gebabbeld met een koppel dat ondertussen is aangekomen. Deze mensen zijn hun tocht naar compostella gestart vanuit Tours.

11-05-2013 Naintré - Poitiers 30.3km

s' Morgens vertrokken vanuit het opvangtehuis " La Barque" met nu en dan een kleine regenbui naar Potiers. Om 13h00 ter plaatse in het centrum. Bezoek aan de kathedraal en de St.- Renegondekerk en op zoek naar een slaapplaats. Bij de paters geen respons en bij de opvang voor jongeren, pas open om 17h30. dus maar doorgestapt +-6km tot bijna buiten Poitiers. Daar F1 hotel gevonden (€ 32.00) en overnacht.

12-05-2013 Poitiers - (Lusignon) St.- Sauvent 34.7km

F1 is goedkoop, maar goed voor een nacht. Op naar Lusignon. Om 12h00 reeds ter plaatse (25km) en dan maar beslist om door te gaan tot in St.-Sauvent (+-10km) waar een opvang is voor pelgrims. Donativo! (Wil zeggen, betaal wat je wil volgens uw appreciatie!) avondeten en ontbijt worden klaargemaakt door vrijwilligers. Dit zijn mensen die op vrijwillige basis enkele weken per jaar in de opvang verblijven en de pelgrims ontvangen. Na het eten met een naamgenoot Jean-pierre en zijn vrouw wat verhalen en ervaringen van de camino verteld. Er is ook een koppel aangekomen vanuit Poitiers. Zij zijn vertrokken voor de (Camino Frances) te stappen.

13-05-2013 St.-Sauvent - Melle (In Frankrijk, niet tegen Gent!) 31.2km

In Melle (tegen Poitier) aangekomen en naar het toeristenbureau geweest. Tot mijn grote verbazing zie ik daar Herman! (een Nederlander) terug waar ik in Doornik in dezelfde kamer mee heb gelogeerd. We vragen de code van de Gite en gaan er naar toe. Daar aangekomen moeten we vaststellen dat de Gite smerig en niet onderhouden is. Overal mieren! De nieuwe pelgrims François en Françoise uit Poitiers waren er ook weer aanwezig.

14-05-2013 Melle - Aulnay 28.9km

's Morgens in de motregen gestart en met hetzelfde weer aangekomen in Aulnay. Kleren te drogen hangen, douchen en eten klaar maken in een Gite van de gemeente die ongelofelijk proper was. Je kon er van de vloer eten. Daarna met Hermen, François en Françoise een terrasje gedaan. Het weer was uitgeklaard. Gezellig dorpje.

15-05-2013 Aulnay - St.-Jean d' Angely 23.2km

Korte wandeldag. Bij het binnenkomen van St.-Jean d'Angely geluk gehad. Stortbui! Ik stond net voor bar-tabac. Snel naar binnen en zo bleef alles droog. Na de bui op zoek naar de abdij. Een zeer mooie en grote abdij die door de stad onderhouden wordt. Geklasseerd monument! Zeer goede ontvangst van de mensen op het stadhuis. De laatste dagen heb ik zeer goedkoop kunnen overnachten. Het trio Hermen, François en Françoise waren er ook weer bij.

16-05-2013 St.-Jean d'Angely - Saintes 36.8km

Vroeg vertrokken om 06h50 want er staat een zware tocht op het programma. Inderdaad een mini klijpetocht van bijna 37km met veel modderpaden, bos en natuur. Zeer mooie tocht. Terug een regenbui gehad maar dit zijn we nu al gewoon. Tijdens de tocht wel 15 reeën gezien op de paden en andere plaatsen. Spijtig genoeg, tegen dat ik mijn fototoestel klaar had waren ze al weg. Om klokslag 14h00 stond ik al aan de pelgrimsgite. Maar deze gaat maar om 16h00 open. Plots stond daar Nicolas, een Franse pelgrim die daar had overnacht en over een code beschikte. Zo kon ik ook naar binnen mij reeds installeren. Nieuwe Credencial (Dit Pelgrimspaspoort kun je onderweg in Kerken laten afstempelen als bewijs dat je de tocht hebt gemaakt) aangeschaft want de eerste is reeds volgestempeld. Het trio was er ook.

17-05-2013 RUSTDAG!
Deze morgen hebben Hermen, François en Françoise afscheid genomen van mij want zij zijn doorgegaan. In Bordeaux gaan zij naar St.-Jean Pieds de Port om zo de Camino Frances te doen. Wasje gedaan en deze middag naar de jeugdherberg aangezien je maar een nacht in de Gite mag blijven. Ook de stad Saintes  bezichtigt. Telefoonnummers aan elkaar doorgegeven zodat we eenmaal in Santiago elkaar kunnen opbellen en misschien elkaar ontmoeten. ULTREIA (Komaan vooruit)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten