woensdag 19 juni 2013

VERVOLG CAMINO DEL NORTE VAN 30 mei tot 12 Juni 2013

30-05-2013 Saugnac et Muret – Labouheyre  30.9km

Met regen en natte schoenen op weg. Plastic zakjes over de kousen getrokken om mijn voeten droog te houden. Bijgeleerd van andere wandelaars. Lange rechte zandwegen (8 a 9km) zonder huizen in de natuur. Veel sporen van wild! Reeën, hazen enz… Op 5km van het einde fikse regenvlaag. Gelukkig heb ik kunnen schuilen in een werkplaats waar een Nederlander machines hersteld voor in de bloementeelt. Hij is reeds 15 jaar in Frankrijk. Omdat het weer in deze streek zachter is en door de zandgrond (ook zaadgrond in Nederland) is het hier ideaal om bloembollen te kweken. Eenmaal de vlaag voorbij kon ik mijn weg verder zetten.

31-05-2013 Labouheyre – Onesse et Laharie 25.5km

Oef, geen regen vandaag in Gascogne, een deel van de Lelandes. Nog steeds lijnrechte wegen. In een camping overnacht in een Chalet voor € 10.00. Gans alleen! Onderweg aangevallen door een hond. Gelukkig had ik mijn Drazzer bij. Deze zendt ultra hoge tonen uit die wij niet horen. Van zodra ik deze gebruikte maakte de hond onmiddellijk rechtsomkeer. Bij deze is het bewezen dat het toestel werkt! Iets verder waren de Spanjaarden bezig asperges aan het uitsteken.

01-06-2013  Onesse et Laharie – Castets 25.4km

Omdat in 2009 een zware storm 30 miljoen bomen heeft omvergekegeld is de camino weg verdwenen. Zodoende heb ik een weg naast de autosnelweg achter de afrastering moeten nemen. In Castets aangekomen bij Patrick en Isabelle (Psychologe). Hij maakt achtergrond muziek voor films. Ik heb zijn studio mogen zien. Zij hebben twee kinderen Luka en Sarah. Wij hebben samen avondmaal en ontbijt verorberd.

02-06-2013 Castets – Soustons 29.4km + (+- 20km op de fiets.)

Na wat zoeken heb ik het slaapadres net buiten het dorp gevonden. Ontvangen door de dochter (30jaar) die gehuwd is met Patrick, een neger. Zeer toffe gast, mocht zijn fiets gebruiken om naar het dorp te gaan (+-3.5km). Nog 20km met de fiets rondgereden, naar een meer en het dorp!

03-06-2013 Soustons – Capbreton 24.1km

Terug misgelopen. Plots geen pijlen meer dus maar gokken en? Verkeerd gegokt! Stond plots voor en militaire basis! Route nationale gevonden en die dan maar genomen. Gelukkig weinig verkeer. Capreton is een mooi kuststadje. Mensen uit Luik ontmoet. Wij hebben samen een Chimay Blauw gedronken. Zij waren op vakantie. De pelgrimontvanger Mr Maillet is 84 jaar en zijn vriend 85. Doet dit al 45jaar. Mooie villa, kamer, bad en wc voor mij alleen.

04-06-2013 Capbreton – Bayonne 25.2km

Na het ontbijt om 08h00 ben ik rond 08h45 weg. Mooie blauwe hemel. Onderweg heb ik een koppel met de fiets ontmoet uit Damme. Zij hebben ongeveer 3km naast mij gefietst om een babbeltje te slaan. Langs de Atlantische oceaan moeten lopen daar het pad onder water stond. Onmogelijk om het juiste pad te gebruiken. Ondertussen zijn al vele pelgrims gestopt wegens het slechte weer en luchtwegeninfecties.

05-06-2013 Bayonne – St.- Jean de Luz 32.3km

Zie de Pyreneeën naar me toe komen (of ik naar hen) Langs Bidout gestapt waar Fanny normaal een week zou nemen maar wegens pijn in de knie heeft ze moeten afzeggen. Mooi strand en dorp. In St.-Jean de Luz heb ik een hotel moeten nemen om dat er geen andere mogelijkheid was!

06-06-2013 St.-Jean de Luz – Irun (Spanje) 18.8km

Olé, una cerveza por favor ! Ben in Spanje. De kust tussen deze twee stadjes is prachtig. Langs krijtrotsen gelopen, door bosjes en op de dijk. Zowat alles gehad. Was om 12h35 in Irun. ’s Avonds zwaar onweer met hagelstenen. Mijn kledij was nog niet droog heb ze daarom in een plastic zak meegenomen. De Spanjaarden spreken hier nog steeds geen Engels of Frans dus doet mijn vertaalboekje goed zijn dienst.

07-06-2013 Irun – St.-Sebastian 24.4km

Om 07h30 gestart, om 12h30 in St.-Sebastian. Al de pelgrims die voor mij gestart waren voorbij gegaan. (Ze noemen mij Speedy gonzales). Zware tocht. Veerbootje moeten nemen en dan zowat +/- 300 trappen moeten nemen om verder te gaan. In de Gite kon ik eindelijk mijn was van gisteren drogen. (Droogkast aanwezig!)

08-06-2013 St.-Sebastian – Zumaia 31.1km

Ganse dag regen. De wandelpaden in de bergen waren echt stroompjes. Dus! Op nieuw natte voeten. Avondeten en ontbijt in privé herberg. Twee Israëliërs, een Ierlander, vijf Fransen, vier Duitsers, een Zwitser en ik. Alle hens aan dek om kleren en schoenen droog te krijgen voor morgen.

09-06-2013 Zumaia.

Ik heb besloten om een dag in Zumaia te blijven. Het is pijpenstelen aan het regenen. Alle andere zijn vertrokken. Alleen in de Albergua!

10-06-2013 Zumaia – Markina Xemein km ?

Na een dagje rust om 06h40 al op pad. Om 10h25 al de eerste pelgrims van de dag voordien voorbijgegaan. Tegen de middag reeds allen gepasseerd. Om 15h03 in klooster van de Karmelietessen (open om 15h00) Gabriel, de hospilera, feliciteerde mij omdat ik vanuit Ronse (Belgica) vertrokken ben. Echte modderpaden gehad. Tot aan de enkels in het slijk. Gelukkig was er regelmatig een stroompje. Zodoende kon ik mijn schoenen wat kuisen en verder stappen.                ’s Avonds voor € 8.00 pelgrimmenu. Samen met vijf Fransen.

11-06-2013 Markina Xemein – Gernika 26km

Zoals voorspeld vandaag mooi weer, maar de paden in het bos zijn nog steeds zeer modderig. In Spanje hebben ze in juni nog nooit zoveel water in de rivieren gehad. Om 13h40 in Gernika, gekend van het bombardement in de tweede wereld oorlog door de Duitsers. Picasso heeft ooit een schilderij gemaakt genaamd: Guernika! naar deze drieste gebeurtenis. Bezoek gebracht aan museum. ’s Avonds terug met Fransen. Mooi weer 26°

12-06-2013 Gernika – Bilbao 34.2km

Vroeg gestart om 06h30. Omdat ik twee etappes (13.3 + 20.5) wil doen. Zeer warm weer 30° om 14h00. Morgen rustdag in Bilbao. Ik wil de stad bezoeken!

Groetjes aan allen. Jean-Pierre.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten